Mecanismul motor; organe fixe

B. Organe fixe ale mecanismului motor.

Blocul motor reprezinta partea mecanismului motor in care se afla pistonul, biela, arborele cotit si partial sau integral unele sisteme auxiliare.
Pe blocul motor se fixeaza chiulasa.
Prin blocul motor prevazut cu brate sau locasuri, motorul se fixeaza pe sasiul autovehiculului.
Blocul motor este format din blocul cilindrilor (in partea superioara) si carterul (in partea inferioara).

Blocul motor
1-blocul cilindrilor; 2- carterul superior; 3- locasuri pentru cilindrii;
4- orificiu pentru montarea axului cu came

Cilindrul este organul in interiorul caruia se deplaseaza pistonul si evolueaza fluidul motor.
La motoarele policilindrice racite cu aer, cilindrul este un organ independent
La motoarele racite cu lichid cilindrul este de doua feluri: nedemontabil si
monobloc cand face corp comun cu blocul si demontabil sau independent.

Oglinda cilindrului este suprafata interioara a cilindrului pe care aluneca pistonul si segmentii . Suprafata exterioara a cilindrului este udata de fluidul de racire (aer sau apa).

Carterul serveste pentru fixarea cilindrilor independenti – la motoarele racite cu aer – sau a blocului de cilindri la motoarele racite cu apa. 0 particularitate constructiva a carterului o constituie peretii transversali in care se prevad lagarele de sprijin ale arborelui cotit. Carterul se compune din doua parti: partea superioara adiacenta blocului de cilindrii si se numeste carterul superior, iar cealalta parte se numeste carterul inferior(baia de ulei).

Chiulasa este organul mecanismului motor care acopera cilindrul, realizand impreuna cu pistonul spatiul de lucru inchis al fluidului motor. Chiulasa contine: camera de ardere, locasul bujiei sau injectorului, canalele de admisie si evacuare si locasurile supapelor, locasul pentru lagarele axului culbutorilor sau axul de distributie.

Chiulasa
1- chiulasa; 2- orificii pentru ghidarea supapelor;
3- orificii pentru tijele impingatoare;
4- canale de legatura cu galleria de admisie

Garnitura de chiulasa asigura etanseizarea intre blocul cilindrilor si chiulasa pentru evitarea scaparilor de gaze, apa, ulei si ea trebuie sa aiba proprietati termoplastice care sa permita transmiterea caldurii si sa fie rezistenta la presiunea gazelor; grosimea ei este de 1,3-4 mm. Forma o copiaza pe cea a chiulasei, fiind prevazuta cu orificiile corespunzatoare.

Garnitura de chiulasa

Colectoarele de admisie si evacuare sunt fixate pe chiulasa. Colectorul de admisie conduce aerul sau ametecul carburant la supapele de admisie prin canalele din chiulasa asigurand o repartitie uniforma in cilindrii si omogenitate pentru amestecul carburant. Pentru preincalzire colectorul de admisie are o regiune de contact cu colectorul de evacuare formand pata calda.

Colectorul de admisie

La unele constructii exista o clapeta de reglare a gazelor de evacuare in regiunea petei calde.
Colectorul de evacuare asigura evacuarea gazelor de ardere printr-o destindere si racire rapida. La colectorul de evacuare sunt racordate teava si toba de esapament.

Colectorul de evacuare

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *