Motorul automobilului; constructie si functionare

Constructia si functionarea motorului

Motoarele folosite la automobile sunt în majoritatea cazurilor, motoare cu ardere interna cu piston. Motorul cu ardere interna este o masina termica de forta care transforma caldura degajata prin arderea combustibilului in lucru mecanic prin intermediul evolutiilor unui agent motor (fluid motor) in stare gazoasa. In motorul cu ardere interna, atat procesul de ardere (transformarea energiei chimice in caldura cat si procesul de transformare a caldurii in lucru mecanic se desfasoara in interiorul cilindrilor.

Motorul este alcatuit din mecanismul motor si sistemele si instalatiile auxiliare (mecanismul de distributie, sistemul de alimentare cu combustibil, sistemul de aprindere, sistemul de racire si sistemul de ungere) necesare realizarii procesului de functionare si sistemul de pornire.

Mecanismul motor, numit si mecanismul biela-manivela, constituie principalul ansamblu al motorului cu ardere interna, cu piston. El are rolul de a transforma miscarea de translatie rectilinie-alternativa a pistonului intr-o miscare de rotatie a arborelui cotit.
Organele componente ale mecanismului motor se impart in organe fixe si organe mobile.
Din grupa organelor fixe fac parte: blocul cilindrilor, chiulasa si carterul. Grupa organelor mobile cuprinde: arborele cotit si volantul, bielele si pistoanele cu bolturile si segmentii,

Mecanismul de distributie asigura deschiderea si inchiderea supapelor, la momente bine precizate pentru a face posibila evacuarea gazelor de ardere si umplerea cilindrului cu gaze proaspete ( amestec aer-combustibil).

Instalatia de alimentare cu combustibil are rolul de a asigura curatirea (filtrarea) si introducerea in cilindrii motorului a combustibilului si a aerului (fie in amestec, fie separat), in anumite proportii bine stabilite. Instalatia de alimentare cuprinde rezervoare, conducte, filtre, pompe, precum si organele care servesc la prepararea si introducerea combustibilului in cilindri (carburatorul la motoare cu aprindere prin scanteie si injectoarele la motoarele cu aprindere prin compresie).

Instalatia de aprindere serveste la declansarea scanteii electrice, in interiorul camerei de ardere (la motoarele cu aprindere prin scanteie), in vederea aprinderii amestecului carburant.

Instalatia de racire asigura racirea unor organe importante ale motorului cilindrii si chiulasa), pentru a se evita supraincalzirea acestor piese, datorita caldurii pe care o primesc de la gazele de ardere. Mentinerea unui regim termic normal de functionare a pieselor motorului este de mare importanta pentru economicitatea si siguranta in exploatare a motorului.

Instalatia de ungere are rolul de a asigura ungerea pieselor in miscare, pentru a reduce frecarea si a preveni uzarea motorului.

Sistemul de pornire serveste la asigurarea turatiei minime de pornire a
motorului.

Clasificarea motoarelor cu ardere interna

Motoarele cu ardere interna cu piston folosite la automobile pot fi clasificate dupa: modul de aprindere a amestecului aer/combustibil, numarul de curse simple ale pistonului in care se realizeaza un ciclu motor(numarul de timpi), locul formarii amestecului aer-combustibil (amestecului carburant) etc.

Motor cu ardere interna (sectiune):
1 – pompa de apa; 2 – ventilator; 3 – arbore cotit; 4 – ambreiaj; 5 – piston; 6 – bobina de inductie; 7 – filtru de aer; 8 – ax culbutori; 9 – generator de curent;
10 – carburator; 11 – colector de admisie; 12 – colector de evacuare; 13 – biela;
14 – baie de ulei; 15 – carter superior; 16 – arbore cu came; 17 – pompa de combustibil;

1. Dupa modul de aprindere a amestecului aer-combustibil, se deosebesc:

-motoare cu aprindere prin scanteie electrica (MAS), la care amestecul de combustibil si aer realizat in exteriorul (sau interiorul) cilindrului si comprimat in cilindru se aprinde de la o scanteie, intr-un moment bine stabilit;

-motoare cu aprindere prin compresie (MAC) (motoare Diesel) sau motoare cu autoaprindere, ce aspira numai aer, care este apoi comprimat puternic; combustibiluil se introduce in cilindru, fiind injectat la sfarsitul cursei de comprimare; el se aprinde venind in contact cu aerul care a ajuns la temperatura de autoaprindere a combustibilului.

2. Dupa numarul de curse simple ale pistonului, in care se realizeaza un ciclu de functionare pot fi:
-motoare in patru timpi la care ciclul de functionare se realizeaza in patru curse ale pistonului (cate un timp in fiecare cursa), adica in doua rotatii ale arborelui cotit;
-motoare in doi timpi, la care ciclul de functionare se realizeaza in doua curse simple ale pistonului adica, intr-o rotatie complete a arborelui cotit.

3. Dupa locul formarii amestecului carburant, se deosebesc:
-motoare cu formarea amestecului in exteriorul cilindrului; In aceasta categorie intra motoarele cu carburalor, motoarele cu injectie de benzina in conducta de aspiratie si motoarele cu gaze cu instalatie de formare externa a amestecului aer-combustibil;
-motoare cu formarea amestecului in interiorul cilindrului; din aceasta categorie fac parte motoarele cu injectie de combustibil in cilindru (motoarele Diesel si unele MAS) si motoarele cu gaze la care combustibilul gazos este introdus, printr-o supapa aparte, in timpul aspiratiei.

4. Dupa pozitia cilindrilor, acestea pot fi:
-motoare cu cilindrii verticali in linie, care au axele cilindrilor in acelasi plan.
-motoare cu cilindrii in V la care axele cilindrilor sunt continute in doua plane care formeaza intre ele unghiuri diedre (de regula, egale cu 90° si mai rar 60) prin dispunerea cilindrilor in doua plane se reduce lungimea totala a motorului L;
-motoare cu cilindri opusi (boxer) , care sunt montati in linie, avand axele cilindrilor intr-un plan orizontal (reducandu-se mult inaltimea motorului H, in schimb se mareste latimea B, pentru aceeasi lungime L); de o parte si de alta a arborelui cotit se gaseste un numar egal de cilindri opusi;
-motoare cu cilindri in linie inclinati, care sunt dispusi fie longitudinal pe automobil, fie transversal in scopul maririi spatiului disponibil pentru persoane.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *